Миглена Николчина

 

mnМиглена Николчина е литературна историчка и теоретичка, чиито изследователски интереси мобилизират взаимодействието на литература, философия, политология и феминизъм. Тя е професорка в Катедрата по теория и история на литературата към СУ „Св. Кл. Охридски”. Има докторска степен по философия от Софийския университет (1984) и по английска литература от Университета на Западно Онтарио, Канада (1993). Била е директорка на Програмата по социални излседвания на пола към Централно европейския университет в Будапеща. Специализирала е в Института за академични изследвания в Принстън, Ню Джърси. Бивша главна редакторка на в. „Литературен вестник”, създателка и бивша главна редакторка на сп. „Алтера академика” и сп. „Алтера”, както и на книжните поредици „Тълкувания”, „Зевгма” и „Европейски романтизъм”.

Изследванията на Николчина са повлияни от специфичните трансмутации на структурализма и семиотиката в работата на българската „Невидима школа”, по-специално на Никола Георгиев и Радосвет Коларов (вж. „Надредност и трансмодалност: учение за трансподобието”, Литературен вестник, бр. 1, 9-15.01.2013, стр. 9)  и от мултидисциплинарността на Софийския семинар от 1980-те години (обсъждан от нея в Изгубените еднорози на революцията), който неизбежно инкорпорира дългите сенки на Хегел и Маркс, но също така на Платон, феноменологията и деконструкцията и– в случая с Николчина – хетерогенните внушения на Юлия Кръстева, Мишел Фуко и Мераб Мамардашвили. В края на 1990-те дискусионният й обмен с Джоан Скот, Джудит Бътлър и Уенди Браун дава нов импулс в мисленето й, което в първите години на новото хилядолетие се включва в оживените дебати на кръга от млади учени, оформил се около Боян Манчев. Обръщайки се в търсенията си предимно към литературата на Древна Гърция, романтизма, модернизма, научната фантастика, поезията от всички времена и най-сетне видеоигрите, работата на Николчина се определя от траен интерес към утопизма, (пара)човешкото като процес и трансформация и изкуственото същество като художествено и философско предизвикателство. Това е общата рамка, в която тя изследва в историческа перспектива, но и от гледна точка на структурните апории, дискурсивните постижения и провали на два големи проекта от края на 20. век: феминистката и източно-европейските „кадифени” революции. Нейният термин „хетеротопна омонимия” е плод на тези проучвания и продължава да работи в по-нататъшните й търсения в пресечните точки между проблема за изкуственото същество и тенденциите на хуманизма/антихуманизма във философията от 1960-те насетне.

Книги:

● Деви, рицари, кралици. Любовта в литературата на Средновековието и Ренесанса. Пловдив: Жанет 45, 2014;
● Изгубените еднорози на революцията. Българските интелектуалци през 1980те и 1990те години.
София: издателство на Литературен вестник, 2012.
● Родена от главата. Фабули и сюжети в женската литературна история
. София: Сема РШ, 2002;
● Смисъл и майцеубийство. Прочит на Юлия Кръстева през Вирджиния Улф, София: Университетско издателство “Св. Кл. Охридски”, 1997;
● Човекът-утопия. София: Университетско издателство “Св. Кл. Охридски”, 1992;
● Митът за Прометей и поетиката на английския романтизъм. София: Университетско издателство “Св. Кл. Охридски”, 1988.

● Lost Unicorns of the Velvet Revolutions: Heterotopias of the Seminar, New York: Fordham University Press, 2013;
● Matricide in Language: Writing Theory in Kristeva and Woolf. New York: Other Press, 2004;

● Jelentes es anyagyilkossag. Virginia Woolf Julia Kristeva olvasataban. Budapest: Balassi Kisado, 2004;
● Значение и матерeубийство. Традиция матерей в свете Юлии Кристевой. Москва: Идея-пресс, 2003;
● Смисла и майкоубиство. Скопjе: Сигмапрес, 2000.
Николчина е авторка също така на книги с поезия и разкази.

 

 

 

 

 

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s